1
Witamy na stronie internetowej
Zespołu Szkół Samochodowych
i Licealnych nr 1 w Warszawie

romanpijanowskiRoman Maciej Pijanowski

1921 - 1993

Warszawiak z krwi i kości, wychowanek znakomitego gimnazjum im. Stefana Batorego, uczestnik kampanii wrześniowej w stopniu podchorążego, podczas okupacji student Politechniki Warszawskiej, zarazem żołnierz Armii Krajowej w Dywizjonie Motorowym Obszaru Warszawa AK, walczył w Powstaniu Warszawskim w Batalionie "Ruczaj" (odznaczony m.in. Krzyżem Walecznych). Po skończeniu studiów na Politechnice Łódzkiej, jako młody magister inżynier rozpoczął pracę w przemyśle motoryzacyjnym. Przez ponad 20 lat zajmował kierownicze stanowiska i był m. in. dyrektorem ekonomicznym Warszawskiej Fabryki Motocykli, dyrektorem produkcji Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie, głównym inżynierem w Zjednoczeniu Przemysłu Motoryzacyjnego. Od początku lat 50-tych działał w społecznym ruchu motoryzacyjnym, pracując w Komisji Sportowej i Komisji Szkoleniowej PZM oraz Zespole Rrzeczoznawców, by 1.05.1956 r zostać Prezesem Związku, pełniąc tę funkcję społecznie. Zawodową pracę w przemyśle zakończył w roku 1967, a od 1.04.1967 r. został powołany na urzędującego Prezesa Polskiego Związku Motorowego. Na tym stanowisku, inicjując nowoczesne formy działania PZM doprowadził do samowystarczalności finansowej organizacji i jej dynamicznego rozwoju. Jego działalność zapewniła bardzo wysoki prestiż międzynarodowy, a jemu samemu mocną pozycję w Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA), w której przez 36 lat pełnił różne odpowiedzialne funkcje, m. in. w Międzynarodowej Komisji Sportowej, Międzynarodowej Komisji Turystyki i prestiżowej Komisji Ruchu Drogowego. W roku 1972 Kongres FIA wybrał go wiceprezydentem Federacji i na tym stanowisku uzyskał bezpośredni wpływ na pracę i kierunki działalności FIA. Od roku 1985 aż do śmierci był pierwszym zastępcą i najbliższym współpracownikiem prezydenta FIA, mając decydujący wpływ na kształt światowej motoryzacji. Roman M. Pijanowski w ciągu całej swojej działalności szczególnie był zainteresowany szkoleniem motoryzacyjnym i osobiście angażował się w jego rozwój we wszystkich formach i zakresach.